lørdag 11. desember 2010

Lys og nestekjærlighet

Dagens ord hos Merete er lys.


Lys er noe vi setter ekstra stor pris på i mørketida, og da særlig dagslys som er en knapp faktor for alle kontorrotter (slik som meg). Nettopp derfor er det ekstra hyggelig å tenne levende lys på kvelden eller nyte synet av flammene fra peisen.


Men å tenne et lys kan også bety å gi håp eller glede til andre.
For en stund siden så jeg på bloggsiden til Bloggedamer 40+ at hjertevarme søkes. Det er søte, snille bloggredaktør Et glimt av M som samler inn varme i form av sokker, luer og sjerf til julegaver til gatemagasinselgere som står ute og fryser i kulden. 
Et utrolig bra initativ, spør du meg! 


Siden jeg fremdeles har dilla på å strikke tovede votter, så lagde jeg et par. 




Du kan lese litt om prossessen her og her.


Intensjonen er at de skal varme (selvfølgelig), men også spre glede, ose av omtanke og medmenneskelighet. De skal symbolisere tro, håp og kjærlighet som jeg synes er fine symboler på nestekjærlighet og håp for fremtiden. Tanken er også at vottene skal skille seg litt ut, de skal sannsynligvis "stå" på gata i Oslo ganske så mye og da er det jo fint at de er litt knasje også (og slik at jeg ikke er i tvil om at det er mine votter, hvis jeg plutselig skulle se de på gata).





"At du gidder" sa gutten min, "Hvorfor lager du de slik?" spurte jenta mi. Jeg tror hun syntes de var litt rare.. Begge: "Hva er en narkoman?" Mor prøver å forklare med enkle ord..


Håper de kommer til å varme og gi lys i tilværelsen dit de kommer. De har i alle fall gitt meg både erfaring, minner, glede og ikke minst trøst.


Til slutt noen stemningsbilder fra Arendal:


Postbygget

Pollen

Gågata

Torget


Langbrygga



God Helg!!!

6 kommentarer:

  1. Selv om jeg mener at rødt og rosa eller oransj og rosa er fullstedig kræsj og ikke mine favoritt fargeblandinger .... så ble de vottene der UTROOOOOOLIG pene og vakre.... har sagt det før men du er såååååååå FLINK..... jeg er såååååå STOLT av deg.... god helg og gi store klemmer til ungene ;D

    SvarSlett
  2. Liker... både innsatsen, varmetanken og fargevalget. Må tenke litt på det der, - jeg må se over mine halvferdige ullsokker og sjekke om jeg kan strikke et par ferdig før jul.
    Siat, - så godt å se stemningsbilder fra Arendal. Veldig norsk bildejul, helt supert.

    SvarSlett
  3. ÅÅh jeg VIL lære å strikke votter!!! De der var knallfine!

    SvarSlett
  4. Disse var jo kjempe flotte!
    Synes det er så gøy å lese bloggen din og se alt det fine du lager. Akk den som var bare en brøkdel så kreativ som du er!

    Juleklem fra din svigerinne Mona!

    SvarSlett
  5. Heisann!
    Kjempefine votter, kjempefine vinterbilder og ikke minst kjempefin blogg!Jeg blir med deg videre:)
    Ha en flott dag!

    SvarSlett
  6. Flotte votter og flotte friske farger :-)
    så flink du er :-)

    og koselige stemningsbilder :-)
    her i Bergen er snøen borte igjen ...

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...