onsdag 6. april 2011

AngerManagement

Huff - jeg føler meg som et lemen - ja sinna!
Jeg er ikke en person som pleier å være sinna, og nettopp derfor takler jeg det svært dårlig.
Jeg er bare sinna på andre når jeg føler at jeg eller barna mine har blitt urimelig behandlet og jeg må skrive klage. Og nå må jeg skrive klage. Arg..
Jeg har overhodet ikke tenkt å belemre dere med årsaken til dette sinnet, men mere se på hva man gjør for å komme seg ut av det. Jeg har nemlig tillatt meg selv å være sinna noen dager, mens jeg skriver klagen. I det øyeblikk klagen er levert (helst før helga) gidder jeg ikke være sinna lengre.
Så hva gjør man for å bli ferdig og komme seg videre?

1. Skriv nå den klagen og bli ferdig med det!
Ja, den er nesten ferdig. Men ting tar litt tid, må jo vente på noen svar på spørsmål jeg har sendt osv.. det er viktig å tenke seg litt om, få innspill fra andre og være sikker på at alle argumentene kommer med. Ikke minst er det jo viktig at klagen er saklig. Synes jeg er jævlig god på å skrive saklige klager, har jo fått litt trening etter noen år med et barn med spesielle behov som går i vanlig skole...


2. Sjokolade og selvmedlidenhet.
Done! Jeg har kjøpt inn masse sjokolade i tillegg til sjokoladekaka vi bakte i helga. Har drukket sykt med kaffe og spist litt sjokolade (heldigvis ikke så innmari mye). Føler igrunn at denne fasen er over nå, men det er uansett greit å vite at man har et lite lager tilgjengelig hvis selvmedlidenheten skulle komme tilbake...


3. Strikketøy! Ingenting er som å ha et enkelt strikketøy mellom fingrene når man er sinna eller opprømt eller generelt grubler på noe. Da kan man frese rundt noen omganger i full fart, mens hjernen kverner på sitt. Det er så godt! Noen som er enige?
Krise: Jeg har ikke strikketøy akkurat nå! Har plenty garn og mange prosjekter som etterhvert skal strikkes, men har jo ikke fått planlagt disse prosjektene ennå, og føler vel at jeg ikke klarer å fokusere på det akkurat nå... Får prøve meg med hekling i glade, sommerlige farger istedet...





4. Ut å lufte nøtta og ta bilder.
Gjort! Var ute i går kveld i skumringen. Dro ut til havet og bølgene og den kalde vinden - Deilig!


5. Kaffe med en venninne eller flere.
Bestilt men ikke gjennomført ennå. Føler et sterkt behov for det :-)



6. Kaste noe i veggen og slamre med dørene.
Ja, jeg mener det! Såpass dårlig er jeg til å håndtere sinne.
Foreløbig har jeg bare kastet en blyant i veggen. Den knakk ikke engang - ganske misslykka med andre ord. Og jo forresten - jeg har slamret med do-døra også! Og jeg har ikke vært helt bli på katta, det må jeg innrømme. Løsningen her kommer igrunn i neste punkt.


7. Trene
Trening er noe som virkelig hjelper!
Delvis gjennomført, men her må det mere til! Skikkelig hard spinning-time eller styrketrening er helt på sin plass nå kjenner jeg! (Kan være at katta hadde blitt glad for det...)


8. Snakke med søster'n. Det vet jeg hjelper! Jeg vet at hun skjønner problemstillinga og jeg får akkurat passe dose med nyttige råd og støtte. Og hjelp til å se ting i perspektiv.
Det må jeg få gjort!!


9. Svart humor.
Etter litt selvmedlidenhet er det viktig med en stor dose svart humor.
Her har jeg brukt bilder og skrevet passende tekst til. Disse svart-humor oppslagene er fine å bruke som skjermsparer og veggpynt. De som ikke skjønner humoren gidder jeg ikke å bry meg om.




10. Tenke på noe positivt og gjøre noe lystbetont.
Det er jo vår!!! Endelig! Kan ikke kaste bort krefter på å være sinna da vel!

Nei! Her er det bare å brette opp armene og begynne å gjennomføre AngerManagement punktene og bli blid igjen! Hvis det ikke holder med en runde, så er det jo bare å begynne forfra på lista igjen :-)

Tusen takk for mange herlige kommentarer på de siste innleggene. Dere skal vite at de har betydd så utrolig mye!

3 kommentarer:

  1. Jeg har flere blogginnlegg som ligger i readeren fordi jeg har ønsket å kommentere hos deg, men det tar visst litt tid: Du blogger inspirerende og intressant og jeg er glad for at vi fant hverandre!

    Skikkelig bra at du ble sinna, for sinne er kontruktivt og får oss til å se oss om etter løsninger framfor lei-seg som bare fører til at vi er i et ubestemmelig vakum. Du har mange gode løsninger på å få kontroll på sinnet, og jeg syns samtidig du har gitt plass til tid for å tenke (kontruktivt), bruke kroppen, egenpleie og støtte fra omgivelser.
    Lykke til med gode resultater på brevet!

    SvarSlett
  2. Sint-sant-sunt heter en fin bok. Så bare vær sint du, og få det ut, for det er visst fint - og sunt:) Forstår godt din problemstilling, og det nytter å kjempe.

    SvarSlett
  3. Sint, men en veldig fin blogg! Jeg legger meg til som følger *smil*

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...