tirsdag 15. november 2011

Rødt tilbehør

Jo mørkere det blir ute, jo større blir behovet for å sette litt farge på tilværelsen. Og rødt er en gammel favoritt.






Her har jeg laget en rød hals som vider seg ut over skuldrene med store hvite dusker og gode lange pulsvanter som varmer langt oppover armene. En heklet snøkrystall fungerer som sjalsnål og pynt.
Poncho fra forrige innlegg.


Halsen og de kjempelange pulsvottene er strikket i Ara fra Dalegarn. Et tykt og morsomt garn i 100% ull. Den ujevne strukturen på garnet gjør at det kan bli et fint bølgende mønster på halskanten hvis man treffer "bølgelengden" på garnet. 




Pulsvottene er superkjappe å lage, de er strikket med riller (rettstrikk på retten og vrangen) på langs av vottene. Langsidene er heklet sammen og det er åpning for tommelen. 
Her har jeg lagt opp 50 masker på pinne 9 i Ara, strikket rettstrikk frem og tilbake til det ca har blitt 17 riller. Du kan også hekle kant rundt åpningene, slik som jeg har gjort på pulsvottene i dette innlegget.




På halsen har jeg begynt øverst, lagt opp 45 masker på pinne 9 på liten rundpinne, strikket glattstrikk rett opp (eller ned rettere sagt). Etter en stund (kanskje 10 cm), har jeg laget en hullrekke ved å strikke en rett, ett kast, * to r sammen, ett kast, * gjenta fra * til *.
Deretter har jeg økt en maske pr 10. maske hver 3. omgang totalt 4 ganger. Til slutt strikk 3 omg rett og 3 riller.

Felletips for å få løs kant:
Fell av ved å strikke to masker, ta den 1. masken over den 2. masken, * ta et kast på pinnen, ta den forrige masken over kastet, strikk en maske, ta forrige maske(dvs. kastet) over *, gjenta fra * til *.






Nå ble poncho'en litt mer fargerik, synes du ikke?
Og tanken er å lage flere halser og tilbehør som kan brukes til poncho'en, men kalenderen min påstår at jula nærmer seg... Jeg har også planer om å strikke litt til ungene :-)


I have made a red neck and a pair of very long fingerless mittens to use with my new poncho. 
Have a nice evening!

6 kommentarer:

  1. Rødt er knallfint, men passer ikke til min gustne og lett rødlige hud...

    SvarSlett
  2. Hjertebank; det spørs om du velger en varm eller kald rødfarge det;o))
    Digger de snertne prosjektene du har, og blir veldig inspirert! Ha en fin kveld:o)

    SvarSlett
  3. Kjempe fint sett i herlig rødfarge:)...passet jo utrolig bra til ponchoen..

    Ha en fin uke
    Ann-Charlotte

    SvarSlett
  4. Herlig <3 Rett og slett nydelig!

    Ha en fin dag! klem

    SvarSlett
  5. SÅ lekker kombinasjon du har laget, og praktisk med at den er i deler. Likte den ponchoen så godt at jeg titter på oppskrifta, men så var det med noen gaver da ,-)

    SvarSlett
  6. Salut

    Vraiment très joli ce contraste de couleurs.

    Amitiés.Celeste

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...