søndag 18. mars 2012

Kjole i petrol, naturfarger og lavendel


Heklet ermetopp m bord av peacock stich  nederst

Ny kjole - Overdel i petrol-farget stretch velour fra Masker og Sting, nederdel av storblomstret gardin og heklede ermer av alpakka garn.
Det blomstrete stoffet er gardinstoff, likt det jeg brukte i sjokolade-blomster skjørtet, bare i en mer fargerik variant.


Her har jeg satt sammen to mønstre som jeg ikke har brukt tidligere - en overdel fra en kjole som bare skal lages i stretch-stoffer er blitt endret litt og parret med en nederdel fra en kjole for faste stoffer. Det gikk fint, men kjolen ble faktisk så vid at jeg slapp glidelås i siden, slik jeg egentlig hadde planlagt. 


På grunn av kjolekroppens fargerikhet, har jeg laget helt enkle ermer for å tone det ned litt.
Ermene er heklet fast rett på kjolen og jeg har forsøkt å hekle en ermetopp ovenfra og ned. Først har jeg altså heklet fastmasker frem og tilbake et stykke, deretter har jeg heklet rundt i staver og fastmasker annenhver omgang. Peacock stich nederst på ermene.
Jeg ble overrasket over resultatet da jeg ble ferdig - synes det ble overraskende bra for å være første forsøk og tatt rett fra hodet. Jeg er også superfornøyd med lengden på ermene (rett over albuen). Er så glad for at denne lengden er kommet for fullt nå, er såå lei av små sommerfugl-ermer. Heklemønsteret nederst på ermene gjør hele kjolen søtere og mer feminin.


Heklet fast til overdelen

Passer fint til strikkejakka
De heklede blomstene er ikke ferdige - just testing...

Nederst på kjolen stikker en blomst nedenfor skjørtekanten.



Kantet nede med 2-farget wave-søm.

Håper du har hatt en super helg? I dag har jeg kost meg med flere heklede blomster i disse fargene.

For å få riktige farger måtte jeg justere på fargene på bildet, derfor litt gul bakgrunn... 

A new dress made of flourishing curtains, velour and arms of alpakka crocheted onto the dress. 

8 kommentarer:

  1. Den kjolen var bare helt rå! Elsker det å kombinere ulike kvaliteter og stoffer sammen. Hører at du arbeider ganske likt som meg i forhold til hvordan resultatet blir til underveis.

    SvarSlett
  2. Så flott kjole med MANGE fine detaljer, likte spesielt blomsten som stikker ut i nedkanten! Du forresten, spennende å lese om Pinterest i forrige innlegg m kommentarer. Litt av hvert å tenke over...
    Klem Beate

    SvarSlett
  3. Så utrolig flink du er.
    Kjolen ble jo helt fantastisk!!!

    SvarSlett
  4. Nydelig resultat. Så spennende å blande mange forskjellige typer stoffer og teknikker.

    SvarSlett
  5. Dette ble fint. Liker godt disse fargene sammen med jakka di. Flinkisen.
    Klem

    SvarSlett
  6. Nydelig kjole. Elsker stoffkombinasjonen og de heklede ermene. Flinka! :)
    Klem Ellen :)

    SvarSlett
  7. riktig så "smashing" og artige kombinasjoner!!!

    SvarSlett
  8. Så flott kjole du har sydd. Veldig fint med heklede ermer og blomster. Masse fin detaljer. Ha en fortsatt fin uke:-)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...