lørdag 17. mars 2012

To pin or not to pin...

Det er et stort spørsmål om dagen.


Da jeg fikk bruker på Pinterest for over ett år siden (mens det ennå var under test), var det merkelig lite regler for pinning. Reglene var av typen "Vær snill og grei" og den strengeste var "no nudity". Mange har derfor pinnet i vei i mer eller mindre god tro i over ett år. Mange har som meg, trodd at det var bruken av det som lå på Pinterest som var beskyttet av Åndsverkloven, altså at du ikke kan bruke bilder fra Pinterest på din blogg uten å ha fått tillatelse fra opprinnelig eier.


Nå har det blitt lagt til mange og lange setninger på Pinterest om at du bare skal pinne dine egne ting eller det du har fått tillatelse til. Du kan også bli pålagt kostnader som Pinterest får  i en eventuell rettsak hvis du har pinnet noe du ikke har hatt lov til.


Og mange bloggere begynner nå å reagere på at deres bilder har blitt pinnet. Mange er skeptiske siden selskapet bak Pinterest påberoer seg retten til å gjøre en lang rekke ting med dine bilder. Du kan lese mer i bloggene til Timotei og LeKaQuilt.


Pinterest er en virtuell oppslagstavle der du "pinner" bilder du ser på nettet under dine egne kataloger/mapper. Alle andre medlemmer kan se det du har hengt på tavla di og "re-pinne" hvis de også liker det. Du kan se min oppslagstavle hvis du klikker på knappen i menyen til høyre merket "See my pins on Pinterest".

Ser ikke ut til at Moods of Norway har noe imot å ha blitt pinnet.
Pinterest må jo tross alt være den beste arenaen for gratisreklame akkurat nå.
Selv er jeg ikke så bekymret for at Pinterest skal bruke mine bilder. Det måtte i så fall være hvis bildene kunne være til skade for andre, men jeg passer alltid på å ikke legge ut bilder av andre, f.eks andres unger på min blogg uten å ha spurt om lov først. Og faren for at andre skal kopiere mine produkter er jeg jo selv skyld i siden jeg legger ut bilder i bloggen som faktisk er på nettet, tilgjengelig for alle og du kan null kontroll med hva som skjer hverken med bildene eller produktideene dine. Selvfølgelig gjelder åndsverkloven. Men kontroll har du ikke.


Men nå har verden begynt å vokne opp angående Pinterest, og nylig har Pinterest gjort det mulig for deg å sperre tilgangen til å pinne bilder fra din blogg. Og klare retningslinjer er alltid greit! Derfor vil jeg oppfordre at alle som er imot å bli pinnet legger inn denne sperren, se her angående bloggsperre for pinning. Vi andre som liker tanken bak pinterest om å dele ideer og inspirasjon bør legge inn Pin it button slik at man lett ser at her er det greit å pinne. Mange nettbutikker og nettsteder har lagt inn slike knapper, f.eks garnstudio og Epla og da tolker i alle fall jeg det slik at det er fritt fram å pinne uten å innhente noe mer tillatelse. Her er en blogg som har lagt til en liten Pin it button som kommer under hvert blogginnlegg.


Det er ikke noe hyggelig hvis noen der ute føler at jeg har stjålet bilder fra de. Da beklager jeg på det sterkeste og har allerede slettet det meste fra norske blogger. Jeg sletter mer en gjerne alt jeg har pinnet fra din blogg, det er bare å sende meg en mail (gittebettina@gmail). I motsetning til hva mange tror er det ikke umulig å få fjernet bilder fra pinterest. Det er tilogmed en report pin button som du kan bruke. Men jeg håper folk kontakter pinneren direkte, siden reglene for pinning tidligere har vært uklare og mange har pinnet i god tro. Det er jo greit å få lov å rydde opp etter seg.


Slik finner du det som er pinnet fra din blogg:
http://pinterest.com/source/your blogname.blogspot.com
(Kjør den gjerne flere ganger, jeg har opplevd problemer med å få fram alt hver gang.)

Heretter vil ingen få være med på noen av mine inspiration boards hvis de ikke har en pin it button i bloggen sin :-)
Og jeg tar gjerne imot tips om andre verktøy som kan brukes for å samle informasjon og lage design/inspiration boards, og da helst ikke nettdelt...



5 kommentarer:

  1. Takk for all informasjonen!! Dette visste jeg ikke engang.

    SvarSlett
  2. Ja det har vært mye snakk og skriverier om dette den siste tiden. Jeg er enig med deg og tror ikke det er så stor fare for at pinterest vil bruke de bildene jeg pinner. Bare sånt jeg finner på nett eller re-pinner fra andre ;) ha ei fortsatt fin helg :)

    SvarSlett
  3. Jeg ser på pinning som god reklame. Jeg slettet min profil på Pinterest pga de horible reglene. Amerikanerne har sport i å saksøke, dermed må også regler være vanntette. At Epla har pin knapp forstår jeg ikke, for selgerne som eier bildene er ikke blitt spurt på forhånd. Epla har på en måte gått god på vegne av alle selgerne på Epla om at har kan dere pinne i vei.

    Ha en herlig søndag! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Synes det er rart at ikke mange har reagert på det. Men de har nok ikke skjønt det ennå...

      Slett
  4. Hei!
    Jeg oppdaget akkurat dette innlegget. Jeg ser jeg er sent ute, men vil gjerne legge igjen en kommentar likevel ettersom jeg ser du nevner bloggen min her :)

    Jeg har i grunnen sagt det meste i innlegget mitt, men jeg ser at Epla nevnes her. Det er stor forskjell på å pinne et bilde fra en privat blogg og å pinne et bilde fra Epla. Jeg har Eplabutikk og har dermed godtatt brukerbetingelsene som sier at Epla forbeholder seg retten til fritt å bruke all materiale som legges ut på nettstedet til promotering og markedsføring. Og jeg vil jo gjerne at det skal reklameres for butikken min. Så om det pinnes et bilde fra min butikk med link tilbake til butikken min er jo det bare topp!

    Men det blir noe annet med min blogg. Bloggen min er en håndarbeidsdagbok og jeg følte at noen av bildene ble tatt helt ut av sin sammenheng. Flere hadde feil navn og link.

    Men ingen skade skjedd og jeg føler ikke at noen har stjålet fra meg. Det er mer Pinterest som system og deres policy jeg er skeptisk til.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...