lørdag 29. september 2012

Høststrikk i tykk alpakka

I sommer kjøpte Josefine en kjempefin pelsvest (har dessverre ikke fått tatt bilder med den på...) og trengte da en tykk genser under slik at vesten kan brukes utover høsten. 
Kravene til genseren var som følgende:
* lilla (lilla har lenge vært yndligsfargen hennes og nesten alt jeg strikker til henne skal være lilla)
* varm
* ikke stikke/klø for mye
* ikke for vid i modellen slik at den ikke blir klumpete under vesten
* helt enkel modell i rettstrikk, hjerte på armen



Genseren er strikket i tykk alpakka fra Pickles, et utrolig fint garn som er deilig å strikke av. Synes dette er et av de beste alpakka garnene jeg har brukt og synes det stikker veldig lite (i forhold til mange andre alpakka sorter). Men det ser likevel ut til at Josefine synes det stikker litt i halsen, siden hun har brettet ned kraven på denne måten :-) Men hun kan fint bruke genseren med bare en t-shorte under, så værre er det ikke.

Garn: Pickles Pure Thick Alpaca (100% alpakka)
Mønster: Eget, top-down med raglan, perfect fit
Pinner: 6

Garnforbruk: 700gr = 700m

Hjertet på armen er fra boken Strikk 250 mønstre, ABC i strikketeknikker fra Cappelen Damm.

Siden jeg hadde kjøpt rikelig med garn, var det fristene å lage noe tilbehør til. Jeg fant oppskrift på denne lua i bloggen Litt om meg og mitt. Jeg synes det enkle hullmønsteret er veldig dekorativt og fint! Josefine likte også lua godt, men synes den kunne vært enda mer baggy.






Garn: Pickles Pure Thick Alpaca (100% alpakka)
Mønster: May-Lills baggy lue
Pinner: 6

Garnforbruk: litt over 100gr = 100m
Endringer: Siden jeg brukte tykkere garn måtte jeg legge opp færre masker.


Dette er samme genser som i forrige innlegg. En vakker dag (kanskje i morgen) vil jeg vise dere en ny genser jeg har strikket til meg selv etter samme prinsipp som denne genseren, og jeg har planer om å lage en beskrivelse for hvordan man kan strikke seg en slik superenkel raglan genser.

God helg!! Her skinner sola etter noen dager med regn (tror jeg...)

5 kommentarer:

  1. Det er et meget smukt efterårs sæt...

    SvarSlett
  2. Så lekker genser! Fargen er jo bare så stilig :) - helt perfekt til jenta!
    Kjempe søt lue, veldig pent mønster.

    SvarSlett
  3. kjekt å se at hun ble fornøyd med luen.

    SvarSlett
  4. Det må da være en genser helt etter bestillingen :) Flott! Deilig med sånne raglangensere. Og den lua likte jeg også - takk for tipset!

    SvarSlett
  5. Kjempefin genser
    Skikkelig fin den du laget til deg selv også. Nesten som en kjole.
    Gleder meg til at du legger ut beskrivelsen av hvordan en lager en top-down med raglan.
    ;o)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...