lørdag 10. august 2013

Berry - ikke bare bare

Det er ikke bare bare når man får sprø ideer som bare må prøves ut.



På forsommeren fikk jeg ideen til denne genseren, den er strikket med en rad (mønsterrapport) i hver farge slik at fargene går fra mørkrosa på ermet til lysrosa og tilbake til mørk rosa på midten av genseren. Det er 20 rader/striper fra mørk rosa til lys rosa. 
Genseren er strikket med to tråder, en kid silk og en tråd bomull eller ull/alpakka. 

Noen av garnene ble byttet ut underveis
Genseren er strikket på tvers fra arm til arm eller samme prinsipp som den forrige sidestrikkede genseren min.
Å strikke en genser sidestrikket er igrunn ganske enkelt, men jeg som er såpass mye breiere over baken enn over skuldrene må passe på å få nok omganger mellom uttagning til kroppen og der halsen begynner. Og det var der det glapp litt denne gangen. Den ble litt trang over magen, men hadde sikkert blitt brukenes likevel hvis jeg hadde sydd den sammen i sidene slik jeg hadde tenkt. Men da jeg prøvde den på første gang etter at den var helt ferdig strikket (men ikke ferdig montert), syntes jeg det var veldig kult å ha den åpen i sidene. Derfor strikket jeg en kant i perlestrikk (for det holder seg så stødig og fint) og satte to knapper på.


Jeg valgte også å ikke ha kant i halsen og nede, synes det ble fint uten igrunn :-)

Mønster: Eget. Sideveisstrikket.
Garn: ca 20 farger i bomull eller ull. 
Bomull: Vipe, Mandarin Naturell, Mandarin Petit, Muskatt, Safran, Rowan pima cotton og Bomull fra Gjestal. Ull: Lerke, Silja, Royal Alpakka, Sandnes Mini Alpakka. Kid Silk: Drops Kid Silk og Plum fra Rauma.
Pinner: 3,5 til vr-bord, 10 og 6 til genseren.
Mønstring: Grecian Plait 2.



Dette var et gøy prosjekt men som pga av alle de ulike garnnøstene krevde litt logistikk. Jeg har puttet hvert nøste i en liten pose med zip lås, nummerert de og grupperte de i fire grupper etter hvilken farge kid silk de skulle strikkes sammen med. Absolutt ikke et prosjekt man drar med seg på ferie :)


Jeg har planer om å lage en hals til genseren av restene av garnet. Men skal ikke ha en stripe i hver farge på den altså...

6 kommentarer:

  1. Superfin detalje med knapperne og lækre farver :)

    SvarSlett
  2. Wow de va bare rålekker! ;-) trur du d kan gå med Kaurin garn? Tror jeg må stjele litt av "designet" ditt... kan lage min egen variant da ;-)

    SvarSlett
  3. Dette hørtes unektelig ut som et krevende og avansert prosjekt! lekker ble resultatet, så da var det nok verd all planlegging med koder for fargene etterhvert som de skulle strikkes. Syntes knappene i sidene var en smart løsning som gjorde genseren mer spesiell, - eller prikke over i-en som vi også sier. :)

    SvarSlett
  4. Kjempeflott genser, du er dyktig.

    SvarSlett
  5. Den ble bare rålekker! Så flink du har vært.
    Holde styr på alle fargene og garnnøster , ikke verst.
    Mønstringen i strikken er fin den og.
    Neste gang kan du bruke vendestrikk, så blir den litt videre nede.
    Jeg tror du har kost deg med denne, jeg. På ferie kan man strikke sjal!! ;)

    SvarSlett
  6. Den ble veldig fin. Likte spesielt godt sideåpningen og det gode fargespillet.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...