fredag 14. mars 2014

Mønster på Grønn Kofte

Jeg er nå ferdig med mønsteret på Grønn Kofte, fra forrige innlegg. Den er fremdeles i ferd med å bli test strikket da, men håper det skal gå uten noen store problemer da det bare er ermene igjen.

Min kofte til venstre, tre gamle kofter til høyre

Jeg har prøvd å lage et litt annerledes mønster fordi jeg stadig opplever at folk ønsker å kunne variere litt med hvilket garn de skal bruke, men er usikre på resultatet de da får. Jeg har forsøkt å lage et mønster som oppgir overvidden i tre ulike strikkefastheter slik at det er rom for å variere garnet som brukes.


Jeg skriver også mønsteret i tabell-format slik mange av de gamle norske oppskriftene var i gamle dager. For meg er dette mye enklere å lese enn å måte lese masse tekst og at masketallet for de ulike størrelsene er skrevet inne i paranteser eller med tankestrek mellom.

Har lenge vært i tvil om jeg skulle legge mønsteret ut for salg, men siden jeg er administrator i koftegruppa på facebook hadde jeg litt betenkeligheter med å gjøre det. Vil jo ikke bli oppfattet som at jeg utnytter min "stilling" og reklamerer for mønsteret i Koftagruppa for å tjene penger på det. Men samtidig er det surt mye arbeid som ligger bak å lage et slik mønster... Jaja, nå ligger i alle fall mønsteret ute på Koftegruppa for alle som er interessert :)

Holder også på å strikke en annen versjon av kofta, i litt dusere farger. Bruker Lima fra Drops. Fine farger, deilig å strikke av, men litt i tykkeste laget kanskje. Denne begynte jeg egentlig på først, men oppdaget etter den tidkrevende hovedborden at jeg hadde begynt på mønsteret som egentlig skulle være på kravet. Å ta opp var uaktuelt, men valgte da å strikke jakka i et tynnere garn og lage mønsteret for garn med strikkefasthet 22, 24 og 26 m pr 10 cm.

Selfie er jo så populært... Her sjekker jeg at jakka kommer til å passe. Oppklippsmaskene er på ryggen.

Ønsker alle en fin helg!!

14 kommentarer:

  1. Nydelig kofte, syns nesten det er synd at du ikke skal tjene noen kroner på mønsteret. Ser lekker ut i lima også, vakre farger.

    SvarSlett
  2. Kofta er bare så fin. Kunne tenkt meg en sånn. Jeg har linket til din blogg i dagens innlegg. Ønsker deg en god helg.
    Klem

    SvarSlett
  3. Skikkelig fin - og veldig gøy å se den med forskjellige farger. Har sans for måten du har løst bruk av ulikt garn på. Og tabeller er veldig bra!!!!! Selvsagt skal du reklamere og tjene penger på mønsteret. Det ligger så mye arbeid bak - og FB gruppen er jo en delegruppe om man er admin eller bare medlem!!!!

    SvarSlett
  4. Sikke et fint arbejde du har lavet :-) Jeg synes også sagtens du kan tage betaling for mønstret.
    God weekend til dig.

    SvarSlett
  5. Fantastisk fine farger på den jakka du holder på med nå

    SvarSlett
  6. Nydelig kofte. Må innrømme at den grønne er min favoritt (og jeg som egentlig ikke liker grønt). Smart med tabell, det tror jeg mange vil sette pris på. Selv ender jeg nesten alltid opp med et annet garn enn det som er oppgitt i en oppskrift hvor kalkulator er mitt beste hjelpemiddel.
    Skjønner hva du mener med Koftegruppa. Der skal det vel heller ikke være salg? Men synes jo at du godt kunne ha lagt det ut på salg via andre FB-grupper som kjøper og selger, Raverly, kanskje Tjorven garn ville vært interessert m.m.?

    SvarSlett
  7. Nå bare venter jeg på garn, så skal jeg prøve meg på denne.
    Men hvilken størrelse strikket du og hvor mye garn brukte du??
    Hilsen Gro

    SvarSlett
  8. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  9. Jeg virkelig liker denne koften!!
    Skulle ønske jeg kunne strikke en slik selv <3

    Du får si fra om du selger den ;)

    Ulla

    SvarSlett
  10. Heisann. Jeg er ikke på Facebook og har veldig lyst på mønsteret til denne nydelige koften. Jeg håper du legger den ut for salg på Ravelry, for den grønne koften er veldig fin. Hilsen Aina

    SvarSlett
  11. Ønsker meg veldig mønsteret og fargekoder på den på det nederste bildet, den er så nydelig. Hvordan går jeg frem for å få kjøpt mønsteret?
    Mvh. Lise Stølan Ness. lisne@online.no

    SvarSlett
    Svar
    1. Det finnes bare mønster på Grønn kofte med vanlig fasong, og det ligger i Koftegruppa. Denne er bare lengre og litt videre. :-) Fargekodene finner du her: http://www.ravelry.com/projects/gittebettina/grnn-kofte-2

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...