søndag 6. april 2014

Småprikkete skjørt

Første plagg til sew-alongen er nå ferdig. Jeg har sydd et A-linje formet skjørt med lommeklaffer som skal brukes til den grønne kofta



Mønsteret er fra Stoff og stil og er vel i utgangspunktet tenkt til fløyelsstoff eller stripete stoff der man klipper stoffet på tvers av trådretningen og får en fin effekt av stripene som møtes på midten av stoffet. Det skal jeg prøve på et smalstripete fløyelsstoff (har jeg planlagt for evigheter siden...).

Jeg klippet stoffet etter trådretningen og droppet sømmen foran og bak. Jeg har skjult glidelås i siden av skjørtet i stedet for bak. Stoffet er såpass stødig og modellen såpass vid at jeg valgte å droppe for. Skjørtet er lagt opp med rullesøm på overlock-maskinen. Det ble derfor et veldig enkelt skjørt å sy, og et mønster jeg har lyst til å bruke flere ganger, både til fløyels-skjørt og tynnere sommer skjørt.

Kofte strikket etter eget mønster, toppen er kjøpt. Føler dette ble veldig retro, nesten litt for bestemor-aktig ;-) Mulig jeg må finne/lage en annen topp til.
Stoffet er også fra Stoff og stil, tror det er poplin. Jeg likte stoffet veldig godt, passer godt i tykkelse og hold til et slikt skjørt som dette.

I går hadde jeg en helt herlig sydag. Ikke noe husarbeid eller matlaging, en hel dag til sying. Måtte jage bort litt dårlig samvittighet da men, tror jeg fortsette å ha faste sydager. Det er så lett at man ikke tar seg tid til å sy da det er litt tiltak å komme i gang og når man først har fått startet er det jo veldig greit å ha god tid, så kanskje man kan få fullført noe også :)

4 kommentarer:

  1. Slik skal det være. Ikke noe annet enn en kreativ dag. Hadde vi enda vært flinkere til det, alle sammen.
    Husarbeid er noe som dreper kreativiteten, men det er jo nødvendig med husarbeid også. Kanskje man skal ha en hel dag med husarbeid, for så å ha en hel dag uten, men til kreative sysler??
    Fint skjørt. Jeg forstår ikke at du klarer å sy så fint, og så at det etterpå passer. Jeg kan ikke sy. Jo, puter og gardiner.......altså rett frem søm, hi hi
    Hele antrekket blir sikkert tøffere med enten jadgrønn eller marineblå topp inni. En enkel singlet.
    Her er dagen dømt til håndarbeid og avslapning. Men jeg kommer ikke utenom litt husarbeid, iden datteren drar til Berlin i morgen, og MÅ ha det og det plagget med......sukk. Så her går vaskemaskinen i ett i dag.
    God søndag, Gitte. Klem

    SvarSlett
  2. Skjønner godt at du likte stoffet. Friskt og sommerlig. - Sew along, hva betyr det. At du må sy de samme mønstrene som det andre gjør, eller kan du velge dine egne ting? Har hørt om samstrikking og der tror jeg man må strikke etter samme mønster?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er vel forskjellig hva som er avtalt å lage, men her er reglene at man skal lage 3-4 plagg og man bestemmer mønster selv. Dette er jo absolutt noe for deg, Helle :-) Og det er ikke for sent å delta.

      Slett
  3. Similar to cows, colobine monkeys fulfill their rolex replica nutritional needs in an indirect way. . Downstream, in their stomach, the monkeys use enzymes called lysozymes to break rolex submariner replica open these bacteria and louis vuitton outlet employ other enzymes to convert microbial microbial

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...