lørdag 26. juli 2014

WIP - Angela kofte i Greengate farger


Jeg strikker på en cardigan til GreenGate skjørtet mitt. Den strikkes av bomullsgarn i de samme herlige fargene som i skjørtet.



Den strikkes ovenfra og ned etter mitt superenkel-raglan-prinsipp der man ikke trenger å beregne strikkefasthet og maskeantall, men starter med en heklet kant i halsen i ønsket lengde (= vidde i halsen). Denne gang har jeg laget en litt spesiell heklet kant, chainless foundation double crochet, der man ikke begynner med luftmasker først. Fordelen er at man slipper å telle luftmasker og den er spesiell bra når du ikke vet hvor mange luftmasker du trenger. Du slipper å først legge opp luftmasker for deretter å hekle fastmasker eller staver i neste omgang. Her legger man alt opp i en omgang.

Mønsteret er fra et gammelt norsk mønster som heter Angela. Tanken er å ha den fargerik oppe på raglan-fellingen og ensfarget bol. Det skal være en kort modell (til midja) til skjørt og kjoler.




Ellers er det jo nesten for varmt til å gjøre noe som helst, it's summertime... 

3 kommentarer:

  1. Wow, kjempefantastisk! Du må nesten lage mønsteret til denne!

    SvarSlett
  2. Jeg liker ideen din.
    Og grunnmodellen er så flott!!! Jeg har nemlig strikket lignende modell opptil flere ganger i ungdomstiden. Jeg bare kjøpte inn alt fra 7-9 farger, og strikket slikt mønster underveis, som jeg fant ut hvor fargene skulle passe sammen. Det var så morsomt. Det er sikkert derfor jeg er glad i både farger og mønster ( fremdeles)
    Jeg kan også hekle en startkant, slik du har gjort. Det gir også en fleksibel kant, som ikke strammer, slik som når man hekler en lm-kant først. Egentlig genialt.

    Så mange flotte ting det var på markedet du viste i forrige innlegg. Vi selge Wilhelminesmykker i butikken. Og det du kjøpte til deg selv, var enkelt, men lekkert.
    De glassperlene.....eller var det knapper du hadde kjøpt? Så flotte!!!!!! Ja, man blir faktisk inspirert når man ser på alt det flotte alle andre lager.
    Fortsatt fin sommer til deg også!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det stemmer at kanten er veldig fleksibel, akkurat passe tøyelig som er en stor fordel. Og rekkefølgen påå fargene plukker jeg ut etterhvert som jeg strikker slik du sier. Det er jo så gøy :-)
      Og ja, det er glass-knapper og ikke perler. Hun hadde så mange fine :-)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...